B Corp
HORN vil ikke bare være de bedste i verden – vi vil være de bedste FOR verden
Vi ønsker at gøre en forskel og skubbe på en forandring i vores samfund. Det gør vi netop ved at tage ansvar, og træffe beslutninger, der er ansvarlige ud fra et socialt og miljømæssigt synspunkt.
Hvordan bliver man et B Corp?
For at blive B Corp-certificeret har HORN opfyldt nogle af de højeste målsætninger inden for gennemsigtighed, social og miljømæssig ansvarlighed. Det er en 360 graders undersøgelse af hele forretningen, ved dokumentation af over 230 parametre indenfor: ledelse, medarbejder, samfundet, miljøet og kunderne.
For at få en certificering kræves en score på over 80 point, her fik HORN 94,9.
Herunder beskrives indsatsområder med point og hvilke tiltag HORN har gjort sig inden for hvert område:
Medarbejder (HORN Score 25.7/40):
En vurdering af virksomhedens tiltag overfor medarbejder at sikre økonomisk og helbredsmæssig sikkerhed, samt mulighed for karrierer udvikling, engagement og tilfredshed.
Det er særligt gennem vores ansættelse af udsatte og mennesker på kanten af arbejdsmarkedet, at HORN har opnået vores flotte score. Der er plads til diversitet blandt de ansatte. Vores organisation har en meget flad organisation, hvor der er mulighed for indflydelse og påvirkning. Der er fokus på efteruddannelser, LEAN og interne kurser for at forbedre medarbejderskompetencen og engagementet. Desuden har vi et bredt netværkssamarbejde med andre virksomheder med bæredygtighed og ansvarlighed i fokus.
Kunderne (HORN 3.5/5):
En vurdering af virksomhedens relation til kunderne igennem produktkvalitet og services, etisk markedsføring, privatlivspolitikker og feedback.
Vi har høje krav til vores produktkvalitet som vores tredjepartscertificeringer understøtter. Dette er medvirkende til, at HORN kan tilbyde en 30 års garanti overfor kunderne. Vi har en lav reklamationsrate, og vi tilbyder forskellige partnerpakker, der sikrer, at eventuelle fejl løses hurtigt hos slutkunden.
Ligeledes tilbyder vi tryghedspakker, hvor HORN står med alt ansvaret fra opmåling til montering, hvilket sikrer, at kunderne et bekymringsløst forløb. Vi har et kundecenter, som er behjælpelig med spørgsmål, der fører vores kunder sikkert gennem bestilling.
Vi har en fælles målsætning om at give vores kunder den bedste oplevelse med HORN.
Samfundet (HORN 15.5 / 40):
En vurdering af virksomhedens bidrag og engagement til samfundet der opererer i, ansættes og indkøber fra. Der involverer diversitet, inklusion, økonomisk ansvar, velgørenhed og værdikæde ledelse.
HORN har et tæt samarbejde med de nærliggende kommuner omkring ansættelse af medarbejdere, der er på kanten af arbejdsmarkedet og som derfor har behov for at starte ud i Flexjob eller på nedsat tid. HORN tilbyder arbejdsopgaver og mentorordning, der er tilpasset den enkle persons særlige behov. Der er et tolerant miljø og gode vilkår uanset køn, alder eller udfordringer, hvor alle i virksomheden er inkluderet.
Lokalsamfundet har stor betydning for os, stedet hvor det hele startede op for vores to grundlægger. Derfor bibeholdes produktionen og administrationen i Aulum, og vi er synlige i at støtte lokale tiltag, foreningsliv og forretninger i nærområdet.
Som en del af vores gennemsigtighedsprincip ønsker vi at dele ud af vores erfaringer og inspirere andre til at gøre en positiv forskel. Dette gøres gennem foredrag, netværksgrupper, offentlig CSR-rapporter og via markedsføring.
Ved indkøb af materialer har vi høje standarder, der skal opfyldes af vores underleverandører, bl.a. igennem vores Code of Conduct, hvor de stilles til ansvar for deres sociale og miljømæssige påvirkning. Dette har medført et tæt samarbejde og partnerskab med vores underleverandører, som vi har arbejdet med igennem mange år.
Ledelse (HORN 14.9/20):
En vurdering af virksomhedens mission, engagement omkring de sociale og miljømæssige tiltag, etisk og gennemsigtighed.
HORNs mission er at sætte standarden for bæredygtige, kvalitetsarbejdsflader, der er digitalt integrerede i hverdagen og fremmer brugerens kvalitetsforestilling. Alle vores medarbejdere arbejder intenst for at opnå dette, hvor der er fokus på sociale og miljømæssige tiltag som en del af deres arbejdsbeskrivelse. Vi har i samarbejde med Målbart arbejdet med beregninger af CO2-aftryk på vores produkter. HORNs gennemsigtighed af data sker via offentliggørelse af økonomisk, sociale og miljømæssige data, f.eks. gennem vores COP-rapport.
Code of Ethics er vores guide til, hvordan vi skal omgås hinanden med respekt og retfærdighed.
HORN har et anonymt whistleblowingsystem, der skaber tryghed og mulighed for at kunne sikre at der ikke sker strafbare forhold i virksomheden.
HORN Bordplader A/S har i processen med at blive B Corp certificeret ændret såvel formål som vedtægter, så de sociale og miljømæssige konsekvenser altid skal overvejes ved beslutninger.
Miljøet (HORN 35.1 / 105):
En vurdering af virksomhedens miljømæssige ansvarlighed og tiltag indenfor luft, klima, vand, og biodiversitet.
Primært i denne kategori har det været en stor styrke for HORN at have FSC, Svanemærke og Indoor Air Comfort-certificeringerne i forvejen, da de alle arbejder for at skåne miljøet, f.eks. gennem organiseret håndtering af eks. skovfældning og beskyttelse af dyrearter. Svanemærket og Indoor Air Comfort sikrer, at indholdet i produktet ikke indeholder sundhedsskadelige stoffer.
Vi forsøger at optimere vores produktion og dermed minimere vores restmaterialer, hvor afskær indenfor flere produktgrupper bliver sendt til Denwood by HORN, der derefter upcycler disse til nye lækre interiørprodukter.
HORN køber udelukkende certificeret vindmøllestrøm.
Corona har også lært os at anvende Microsoft Teams i større grad for at minimere transport og rejsedage.
Vi har selvfølgelig meget specifik affaldsortering, og vi sender mest muligt til genbrug.