HORN CSR Strategi
Vi bliver ofte spurgt "hvordan man kommer i gang med at arbejde bæredygtigt?"
Vores bedste svar er - Bare gør det!
Start fra en ende, bliv klogere i processen og vær opmærksom på at bæredygtighed ikke er en endestation. Bæredygtighed er en rejse vi er på sammen, for hele tiden at forsøge at gøre tingene bedre.
Vores eget arbejde har formaliseret sig markant over årene. Vores mål om at handle ansvarligt og gentænke kvalitetsbegrebet er blevet hovedelementer i HORN som brand og forretningspartner. Vi har høje ambitioner, og tør kommunikere og handle på dem.
Strategisk ambition:
HORN skal være det foretrukne valg i køkken og inventarindustrien og standardsættende for ansvarlig udvikling i branchen.
Derfor stræber vi mod, at alle vores produkter har minimal miljømæssig aftryk, er tredjepartsgodkendte og cirkulære hvor muligt og med upåklagelig kvalitet.
Vi tror på data og fakta som centrale for en bæredygtig omstilling, derfor tænkes datadrevet adfærd ind i samtlige af vores produktudviklingsprocessor.
Menneskelig ordentlighed og respekt for miljøet er i centrum for alt, hvad vi gør.
Derfor kender vi som virksomhed ophavet på vores produkter og sætter krav til, at de er produceret under ordentligt forhold. Vores beslutningsprocesser understøttes af krav fra tredjepartsgodkendelser, er funderet i data og med fokus på medarbejderne, deres muligheder og trivsel – Både hos os selv og vores leverandører.
Ansvarlige produkter:
Minimal miljømæssig aftryk :
- -50% Co2 udledning i Scope 1 & 2 inden 2025
- Fastsætning af mål for minimering af Co2 udledning pr. kvm. produkt inden 2023
Tredjepartsgodkendte:
- 100% FSC certificeret indkøb af træ (Denwood by HORN certificeret primo 2022)
- Svanemærket på alle produkter hvor muligt inden 2023 (samt ifm. løbende udvidelse)
- Indeklimamærket på alle relevante produkter (egen test ved HORN producerede produkter, producenttest på øvrige f.eks. sten) inden 2023
Cirkulære hvor muligt:
- Aktiv fokus på cirkulær produktudvikling og arbejde med take-back løsninger
Datadrevet adfærd:
- Målbar ligger grundlag for overblik over miljømæssigudledning (100% af sortiment er screenet inden 2023 og integreret i ERP ultimo 2023)
- EPD udvikles på egne produkter
Ansvarlig virksomhed:
Ophavet på produkter er kendt:
- Oprindelse på alle produkter er screenet, informeret og hvor muligt med holdning om Europæisk oprindelse
Produceret under ordentligt forhold:
- HORN Code of Conduct for Business Partners er en aktiv del af leverandørgodkendelsesprocessen
Tredjepartsgodkendelser understøttende for datadrevet adfærd og med fokus på medarbejderne, deres muligheder og trivsel:
- B-Corp certificering er opnået og interne standarder udvikles løbende (Der laves løbende arbejdsmiljø undersøgelser)
- Årlig Co2 beregning med overholdelse af SBTI ligger grundlag for overblik over miljømæssig udledning